Monday, 27 June 2011

~ d H t B mS n y E ~

wahhhhhhh...lamanye me xupdate bl0g me nie....buat makluman kwn2 skalian me dh bcuti ...cuti utk mnlangsungkan ari pkwenan me ujg mnggu nie...tp ari nie bkn brkaitan dgn pkwenan me,tp ari nie adalah ari ulangthn lahir me yg ke 2 _?? ...wahh...me dpt wish yg prtama drpd 0rg yg clalu bgdh dgn me, iaitu abg me yg tcyg....xsngka bt0l me,blm jam 12 tgh mlm dia dh wish...clalunye me yg ingatkn baru dia wish...tp kali nie bt0l2 brlainan....buat pngetahuan kwn2,dialah jg 0rg yg pling BZ mngalahkan me utk mnguruskan pkwenan me...dr A t0 Z dia yg buat ...hehehe... me cm mngikut apa yg dia mahukan...wlu pn kdg2 KEJIWA jg me dbuatnye...mn xnye,smua plihan at dia je....jd me tpksa akur n rela je apa yg dia lakukan n buat utk me(pksarela) ..hehehe....apa2 pn esk me dh plan nk clebrate bestdy me dgn 0rg yg me cyg(bkl suami) n pamili me yg ada dkt sini....jd utk pamili yg jauh tue nnt me nk clebrate dh ari yg pling bhagia dlm hdp me yg akan dtg xlame lg...hehehehe...msti bestkannnn...jd,ceta nie blm ada ksdhnnye....tmggu smbungn ceta nie k....daa...=)
READ MORE - ~ d H t B mS n y E ~

Tuesday, 21 June 2011

~ m a s i H b e l u M t e r l a m b a T k a H ? ? ? ~

Petua-Petua Tradisional Pengantin
Terdapat beberapa petua yang menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati yang bermanfaat untuk diamalkan oleh para bakal pengantin perempuan dalam melengkapi proses rawatan tradisional sebelum melangkah ke jinjang pelamin. Antara petua tersebut ialah:

Bunga Mawar
Untuk menaikkan seri muka, bakal pengantin boleh mengamalkan petua memakan kelopak bunga mawar selama 44 hari sebelum tarikh perkahwinan. Dahulukan dengan bacaan selawat ke atas nabi, Fatihah dan ayat Nabi Yusof sebelum memakannya.
Timun
Lekapkan mata dengan hirisan timun selama setengah (1/2) jam. Petua ini juga dapat menghilangkan lebam pada bawah mata serta menghilangkan rasa lesu dan letih. Ia juga berguna untuk menegangkan otot bawah mata.
Lobak
Lobak yang kaya dengan serabut dan vitamin E berfaedah bagi menghilangkan parut dan menaikkan seri muka. Ia turut sesuai untuk meningkatkan kelembapan pada kulit kering. Parutkan lobak dan ratakan pada wajah seperti mask. Biarkan untuk setengah jam.
Tomato
Bagi masalah kulit kurang bermaya, gunakan tomato yang telah diasingkan bahagian dalamnya. Sapukan lendir dan biji di dalamnya pada seluruh wajah, lalu dibiarkan sehingga kering sebelum dibilas.
Avocado
Bagi masalah kulit berminyak dan kandungan zat lemak berlebihan pada pipi serta wajah, anda boleh mencuba buah Avocado yang ditempek isinya pada seluruh wajah. Rawatan ini mampu menghalang tumbuhnya jerawat baru.
Limau Purut
Bagi menghitamkan rambut dan menghilangkan kelemumur, sapukan hirisan limau purut pada rambut di kepala. Limau purut juga juga dapat mencantikkan kuku dengan menyapukan jusnya pada kuku secara kerap.
READ MORE - ~ m a s i H b e l u M t e r l a m b a T k a H ? ? ? ~

Sunday, 19 June 2011

~ c i n t A k u d u S ~

~ spT biasA ttPkN dlU lG cT niE yE, brU dgR lagU niE ... hEhEhE ...~



Titisan rindu hiasi taman kasih
Tanda Illahi merahmati cinta abadi
Seharum kasturi seindah pelangi
Sedamai hati memiliki cahya Illahi
Kurnia Tuhan untuk hambaNya

Cinta kudus kan terus bertakhta
Bersemi mewangi di jiwa
Bagai butir permata yang indah
Terang sinarnya malam senja
Iman dan taqwa saksinya

Bagai air yang mengalir tiada akhirnya
Janji kepastian suka duka dijadikan iktibar
Di hujung penantian kecapi gemilang
Mekar di hati indah buana dirahmatiNya

Cinta kudus kan terus bertakhta
Bersemi mewangi di jiwa
Bagai butir permata yang indah
Terang sinarnya malam senja
Iman dan taqwa saksinya

Impian inginkan melihat ketenangan
Hidup bahagia penuh kasih dan sayang
Mimpi kedamaian harap kenyataan
Seluruh insan menjalinkan ikatan
Kurnia Tuhan untuk hambaNya

Cinta kudus kan terus bertakhta
Bersemi mewangi dijiwa
Bagai butir permata yang indah
Terang sinarnya malam senja (2x)
Terus bertakhta...

READ MORE - ~ c i n t A k u d u S ~

Saturday, 18 June 2011

~ Qada’ puasa, bayar fidyah dan ukuran cupak


~ Qada puasa adalah wajib ditunaikan terlebih dahulu sebelum datangnya bulan Ramadhan. Malah puasa sunat juga diharamkan untuk dikerjakan sebelum mengqada’ puasa yang tertinggal sebelumnya~

Sekiranya tidak berkesempatan, maka kita diwajibkan membayar fidyah. Fidyah bererti membayar denda berbentuk beras kepada fakir miskin.
Kadar fidyahnya mudah sahaja, iaitu sehari tinggal puasa bersamaan dengan fidyah secupak beras untuk tahun pertama. Tahun berikutnya digandakan mengikut tahun (lihat contoh mudah di hujung artikel ini).
Persoalan yang pertama, banyak mana sebenarnya ukuran secupak beras?
Secupak beras adalah bersamaan dengan 556 gram, iaitu lebih sedikit daripada setengah kilo, tetapi jauh lagi nak sampai satu kilo.
Dalam hal ini, satu perkara perlu diberi perhatian, iaitu membayar lebih tidak mengapa, membayar kurang jangan sekali.
Persoalan yang kedua, kepada siapa seelok-eloknya kita perlu membayar fidyah?
Ada pendapat yang mengatakan bayar fidyah lebih afdal terus kepada fakir miskin, daripada melalui amil yang dilantik.
Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa lebih afdal membayar fidyah melalui amil, kerana amil telah dilantik dengan cara tertentu oleh pihak berkuasa. Tambahan pula, bukan senang hendak mencari fakir miskin di kawasan tempat tinggal kita.
Bagaimana pun menurut Imam Shafie, ikut mana-mana pendapat yang dirasakan sesuai kecualiapabila ditentukan oleh mufti negeri masing-masing. Dalam hal ini mufti wajib diutamakan.
Ini kerana kedudukan mufti negeri adalah yang tertinggi selepas sultan. Mufti negeri merupakan suara kepada sultan dalam bab agama. Oleh sebab itu, wajib dituruti.
Sebab itu dalam Islam, mufti tidak perlu menjadi terkenal. Seorang mufti adalah seorang yang senyap, tidak banyak berkata-kata, bersembang, dan sebagainya yang boleh menjatuhkan kredibiliti seorang yang berdarjat tinggi.
Kata seorang tokoh agama, seorang mufti tidak perlu ada blog, tidak perlu terlibat dalam politik, dan sebagainya seperti seorang hakim yang dilantik kerajaan.
Begitu juga keadaannya dengan Qadhi, yang kita lihat di zaman sekarang lebih banyak berpolitik, bersosial dan sebagainya yang mana sepatutnya kedudukan Qadhi adalah setaraf dengan hakim tadi.
Persoalan yang ketiga, berapakah nilai pendapatan yang boleh diklasifikasikan sebagai fakir miskin?
Nilai fakir sebenarnya boleh diukur begini. Ambil RM10 untuk buat pengukuran. Andaikan seseorang itu memerlukan RM10 sehari untuk perbelanjaan harian, termasuk diri sendiri dan tanggungan di bawahnya.
Sekiranya pendapatannya sehari cuma RM3. Maka dia adalah seorang fakir. Sekiranya pendapatannya RM7, maka dia adalah seorang yang miskin.
Sekiranya pendapatannya RM10, maka dia seorang yang sederhana. Sekiranya pendapatannya RM12, maka dia seorang yang berada. Sekiranya pendapatannya RM18, maka dia seorang yang kaya.
Begitulah ukuran yang mudah digunakan. Di manakah kedudukan anda?
Katakan anda perlu bayar rumah, kereta, tanah ladang, aset sana sini, kad kredit, pinjaman peribadi, dan sebagainya, yang mana baki akhir gaji anda menunjukkan bahawa anda hanya boleh berbelanja sebanyak RM3 sahaja dalam sehari.
Di mana kedudukan anda? Sudah pasti, anda bukan seorang fakir, kerana bukan nilai RM3 itu yang diambil kira, tetapi kesemua nilai yang menjadi hak anda seperti rumah, kereta, tanah ladang, dan aset.
Jika anda tidak cukup makan kerana bebanan ini, boleh jadi anda merupakan seorang yang boros atau tidak pandai merancang perbelanjaan. Nasihat saya, dapatkan seorang penasihat kewangan (kena bayar lagi).
Persoalan yang keempat, selepas bayar fidyah, adakah saya bebas dari hutang puasa?
Tidak, belum lagi. Puasa yang telah ditinggalkan itu tetap wajib diqada’ (diganti), dalam nisbah dan kadar yang sama, iaitu satu hari tertinggal bersamaan dengan satu hari qada’. Jumlah fidyah meningkat mengikut tahun, tetapi bilangan puasa tetap sama.
Habis, kenapa perlu bayar fidyah kalau tak bebas hutang? Bayar fidyah adalah kerana lewat mengqada’. Sama seperti konsep kad kredit, lewat bayar kena denda, tapi hutang lama masih perlu diselesaikan.
Persoalan yang kelima, apakah sebab selain lewat, yang mewajibkan kita wajib membayar fidyah?
Ibu mengandung yang tidak berpuasa kerana bimbang zat makanan anak di dalam kandungan, serta ibu yang menyusukan anak yang tidak berpuasa kerana bimbang kekurangan susu di dalam badan.
Keadaan ini berbeza dengan ibu mengandung yang menghadapi kesukaran atau risiko atau sebarang keuzuran syarie, di mana ibu itu hanya perlu mengqada’ sahaja tanpa perlu membayar fidyah.
Persoalan seterusnya, sila isi ruangan komen di bawah untuk dibincang bersama.
Wallahu a’lam.
Contoh mudah (seperti yang dinyatakan di awal artikel):
  1. Tinggal puasa 1 hari tahun lepas, bayar 1 cupak.
  2. Tinggal puasa 2 hari tahun lepas, bayar 2 cupak.
  3. Tinggal puasa 1 hari 2 tahun lepas, bayar 2 cupak.
  4. Tinggal puasa 2 hari 2 tahun lepas, bayar 4 cupak.
  5. Tinggal puasa 1 hari tahun lepas dan 1 hari 2 tahun lepas, bayar 3 cupak.
  6. Tinggal puasa 2 hari tahun lepas dan 1 hari 2 tahun lepas, bayar 4 cupak.
Kesimpulannya, darabkan jumlah hari dengan jumlah tahun lalu (berasingan mengikut tahun) dan kemudian tambahkan kesemua tahun-tahun ini, maka dapatlah jumlah cupaknya.
Mudah bukan? Kalau dapat, cuba kira bayaran fidyah yang wajib dibayar oleh seseorang yang tidak pernah berpuasa selama 40 puluh tahun hidup di atas muka bumi Allah ini… Huh?! Macam kena pakai formula jinjang arithmetik jer?
READ MORE - ~ Qada’ puasa, bayar fidyah dan ukuran cupak

Thursday, 16 June 2011

~ hnyA 1 pk0ngsiaN ...

Doa untuk memudahkan sebarang urusan ~ 


Maksudnya:


Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan, Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki.


Doa ketika dukacita dan sedih ~ 


Maksudnya:


Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.



Maksudnya:
Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut dan daripada desakan berhutang dan paksaan orang.


Doa ketika ditimpa bencana ~ 



Maksudnya:


Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Yang Maha Agung lagi Maha Lemah Lembut. Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Tuhan Arasy yang agung, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Tuhan langit dan bumi da Tuhan Arasy yang mulia.


Maksudnya:

Ya Allah, demi rahmatMu aku memohon maka janganlah Engkau serahkan aku kepada diriku walaupun sekelip mata dan perelokkanlah urusanku keseluruhannya, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau.

Maksudnya:

Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku telah tergolong daripada orang-orang yang zalim.

Maksudnya:
Allah, Allah Tuhanku, tidak akan aku sekutukanNya dengan sesuatu.





READ MORE - ~ hnyA 1 pk0ngsiaN ...

Tuesday, 14 June 2011

~ rahsiA solaT limA waktU


~ siapakaH yG lbH baiK prkataaNnyA daripadA 0rG yG mnyerU kpD ALLAH, mngerjAkaN amaL s0leH daN brkatA" ssunguHnyA akU trmasuK 0rG-0rG yG mnyeraH dirI(kpD ALLAH)~ suraH fushshilaT:33~


Ali bin Abi Talib r.a. berkata,
"Sewaktu Rasullullah saw duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata, 'Ya Muhammad, kami hendak bertanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s. yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.
' Lalu Rasullullah saw bersabda, 'Silakan bertanya.'
Berkata orang Yahudi, 'Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'
"Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada Tuhannya.
Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi.
Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya.
Sembahyang Isyak itu ialah sembahyang yang dikerjakan oleh para Rasul sebelumku.
Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit matahari. Ini kerana apabila matahari terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situ sujudnya setiap orang kafir.'
Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah saw, lalu mereka berkata, 'Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.
Katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang sembahyang.
' Rasullullah saw bersabda, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sembahyang yang pertengahan.
Sembahyang Zuhur, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat.'
Sabda Rasullullah saw lagi, 'Manakala sembahyang Asar, adalah saat di mana Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir.'
Selepas itu Rasullullah saw membaca ayat yang bermaksud, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sekali sembahyang yang pertengahan.
Sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam a.s. diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan sembahyang Maghrib kemudian meminta sesuatu daripada Allah, maka Allah akan perkenankan.'
Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Isyak (atamah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isyak berjamaah, Allah SWT haramkan dirinya daripada terkena nyala api neraka dan diberikan kepadanya cahaya untuk menyeberangi Titian Sirath.'
Sabda Rasullullah saw seterusnya, 'Sembahyang Subuh pula, seseorang mukmin yang mengerjakan sembahyang Subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberikan kepadanya oleh Allah SWT dua kebebasan iaitu:
                     a) Dibebaskan daripada api neraka.
                     b) Dibebaskan dari nifaq.
"Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan daripada Rasullullah saw, maka mereka berkata,
'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad (saw).
Kini katakan pula kepada kami semua, kenapakah Allah SWT mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?'
Sabda Rasullullah saw, 'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon khuldi yang dilarang, lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam a.s. selama 30 hari. Kemudian Allah SWT mewajibkan ke atas keturunan Adam a.s. berlapar selama 30 hari. Sementara diizin makan di waktu malam itu adalah sebagai kurnia Allah SWT kepada makhluk-Nya.'
Kata orang Yahudi lagi,'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu.
Kini terangkan kepada kami mengenai ganjaran pahala yang diperolehi daripada berpuasa itu.'
Sabda Rasullullah saw, 'Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah SWT, dia akan diberikan oleh Allah SWT 7 perkara:
                    a) Akan dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya (daging yang tumbuh daripada makanan yang haram).
                    b) Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya.
                   c) Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.
                   d) Dijauhkan daripada merasa lapar dan dahaga.
                    e) Diringankan baginya siksa kubur (siksa yang amat mengerikan).
                   f)   Diberikan cahaya oleh Allah SWT pada hari Kiamat untuk menyeberang Titian Sirath.
                   g) Allah SWT akan memberinya kemudian di syurga.'

Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.
Katakan kepada kami kelebihanmu di antara semua para nabi.'
Sabda Rasullullah saw, 'Seorang nabi menggunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat kepada umat saya di hari kiamat).'
Kata orang Yahudi, 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad.
Kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa annaka Rasulullah (kami percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan engkau utusan Allah).'

Peringatan !!!
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (Surah Al-Baqarah: ayat 155) "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya." (Surah Al-Baqarah: ayat 286)

READ MORE - ~ rahsiA solaT limA waktU

Sunday, 12 June 2011

~ rndU stgH matI ~

sblM dgR lagU niE, st0PkN dulU lagU cT niE yE .....
~ sianG mlM mE mrndUkN drInyE .... hUhUhU .... dH brapA harI niE lngsunG tiadA britA dR mY apY .... ~


m n g h i t u n G h a r I ..... mdhN apA yG mE n diA rncnG akN tcpaI juA aheRnyE ... amiN ... wlU pN bjauhN, tP dkT daT ... misS u sgT2 mY apY .... hUhUhU .... =)
READ MORE - ~ rndU stgH matI ~

Saturday, 11 June 2011

~ merindukaNmU ~

klaU nK dgR, st0pkN dlU lagU cT tuE k .... hEhEhE....


ssungguHnyE mE sgT2 mrndUkN ss0rG yG amT mE cyGms niE .... mE d0AkN diA baiK2 sJ dsN n x sbR mE mnunggU kplgN diA .... diA yG clalU buaT mE apY♥ ..... 
READ MORE - ~ merindukaNmU ~

Friday, 10 June 2011

~ layanaN viP untuK ibubapA

Tingginya kedudukan ibu kepada kita,bapa juga tidak kurang pentingnya. Peng0rbanan dan jasa kedua-duanya amat besar buat anak, bukan saja ketika kecil malah sehingga tiada nyawa dikandung badan, kebajikan anak menjadi keutamaan mereka

Ungkapan mudah, siapalah kita tanpa ibu dan bapa. Hati kedua-duanya perlu dijaga walaupun mereka tidak pernah meminta balasan dan hakikatnya memang tidak akan terbalas. Namun, sebagai anak tidak salah menghargai dan membalas jasa. Sesekali memberi kejutan yang b0leh mengembirakan hati mereka

Paling penting, layanan istimewa setiap hari anak amat penting. Hati mereka perlu dijaga sepanjang masa

Bagaimana? Ikuti panduan seni menjaga hati ibu dan bapa, sem0ga kita menjadi anak yang baik

~15 panduan menjaga hati ibubapa♥ ~


  1~> ibubapa akan sejuk hati jika cakap mereka ditaati dan diikuti.
  2~> bercakap lunak dengan ibubapa.
  3~> sedia berkhidmat dan berbakti.
  4~> sentiasa senyum.
  5~> h0rmati pandangan ibubapa.
  6~> hargai pemberian ibubapa.
  7~> layanan VIP untuk ibubapa.
  8~> raikan kenalan atau tetamu ibubapa.
  9~> peka kesukaan ibubapa.
10~> selalu minta restu ibubapa.
11~> penuhi hasrat ibubapa.
12~> kenang jasa ibubapa.
13~> selalu berhubung dan menjenguk ibubapa.
14~> panjangkan jariah untuk ibubapa.
15~> d0akan kesejahteraan ibubapa.



ulangtahun ayahanda me t yg ke- 60 thn .... wlu pn me xdpt bsm meraikn n cm dpt 3g je mlm tue dr jauh ...huhuhu...pic nie pn ank buah me yg mms kat me .... cedih me, tp me puas at jg, sbb me yg rncang buat kjtn utk ayahanda nie....  u s0 much eN. ismaiL matasaN ..... ummuah ..... =)



READ MORE - ~ layanaN viP untuK ibubapA

Thursday, 9 June 2011

~ 09.06.1951 ......

lahirlah s0rg insan yg brnama ismail b. matasan .... dia adalah my ayahanda tcyg  n  tcnta  dunia akhirat ... hari nie gnplh um0 ayahanda 60thn .... slmt hari lahir buat ayahanda tcnta ... sm0ga pjg um0 n mrh rzeki ... sm0ga chat2 clalu ... sm0ga bhagia dsmping isteri n pamili kita yg tcyg  .... amin .....  u ayahanda .... ummah .... =)

READ MORE - ~ 09.06.1951 ......

~ x sbR mnnT hasiLnyE .... tnggU .... hEhEhE ....

READ MORE - ~ x sbR mnnT hasiLnyE .... tnggU .... hEhEhE ....